fredag 4. mai 2012

90-talls pizza med god tomatsaus


















Noen ganger får jeg veldig lyst på en god, gammeldags 90-talls pizza med tykk bunn og masse fyll. Da lager jeg en helt vanlig pizzadeig med hvetemel, gjær, vann, olje og salt, og topper pizzaen med kjøttdeig og ost. Ikke noe hokus pokus der.
Det viktigste for meg er definitivt en god pizzasaus som jeg lager ved hjelp av disse fine produktene:


















Jeg finhakker en løk og to hvitløksfedd og lar det bli blankt i en varm kjele med olje. Så tilsetter jeg boksen med hakka tomater og 2-3 ss med tomatpureen. Av krydder liker jeg å bruke estragon, basilikum og evt. italiensk krydder (blackboy) og provencekrydder (hindu). Husk alltid litt sukker i tomatsauser, samt salt og nykvernet pepper. Hvis jeg vil ha den litt sterkere har jeg litt finhakket chili oppi, og kanskje litt  tørkede chiliflak. La sausen stå og putre i minst 30 minutter. Fersk basilikum kan tilsettes helt mot slutten. Lag gjerne litt masse saus slik at du har til pizzatopping også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...